Byggeprosjekter

– Garasjeporten er en del av fasaden på gårdsrommet

Nest etter boligen din er garasjen det folk først legger merke til, så hvorfor ikke bruke litt ekstra tid på å finne en port som får mye oppmerksomhet og beundrende blikk fra naboene? Visste du forresten hvem som bestemmer hvordan garasjeporten skal se ut? Svaret vil garantert overraske deg.

Gjør døren høy, gjør porten vid

Det er ikke bare å dra til nærmeste byggevarehus, hente en garasjeport fra hylla, betale i kassa, dra hjem og sette den opp. I følge Ole Erik Vige hos Carlsen Fritzøe i Skien er det ikke så enkelt, og det er et par ting du må tenke på først.

– Størrelsen på porten ut fra hva du skal bruke garasjen til og hva slags bil du har eller vil kjøpe er viktig. En del folk bommer nemlig på høyden. Det er jo vanlig med SUV og skibokser, og med en tradisjonell garasjeport på 2,10 kan bilen bilen risikere å treffe karmen.

I bredden bør det aldri være mindre enn en halvmeter til veggen på hver side i garasjen.

– Har du seks meter bred garasje anbefaler jeg en port på 4,5 meter. Mange vil fremdeles ha doble porter, men vi selger mer og mer av de enkle. Portene finnes i flere størrelser, men om din har spesielle mål løser vi dette ofte ved å sette på listverk. Vi kan også bestille på nøyaktige mål fra leverandøren, så du kan få akkurat det du vil.

Forskjellige typer garasjeporter

Når du har målt opp har tiden kommet til å velge materialet i porten. De vanligste er stål og tre.

– Stålporter er mest populært. Disse er vedlikeholdsfrie siden de har pulverlakkering, og det holder å spyle dem. Forventet levetid er 30 år. Alle stålportene er isolert og får ikke kondens, så skal du ha oppvarmet garasje velger du stål.

Hvis du er fast bestemt på å ha treport på garasjen din, anbefales du å ikke lese neste avsnitt. Ole er nemlig ikke spesielt begeistret for tre.

– Treporter har egentlig ingen fordeler. De er ikke isolert og de kan få kondens når det blir kaldt om natta, og det er ikke bra for hverken port eller bil. Dessuten må de males, og da helst hvert tredje år. Men er du flink med vedlikeholdet bør også treporter holde i 30 år. Personlig mener jeg at stål er det beste valget. Prisen er heller ikke mye dyrere enn for tre.

Moderne løsninger

I gamle dager kunne du velge hvilken åpne- og lukkemekanisme du ville, så lenge du valgte vippeport. Men det er det ingen som vil ha lenger.

– Vippeport er en dårlig løsning fordi den skråner inni garasjen, og den stjeler også plass på utsiden. Leddporten er overlegen og det er det alle vil ha.

Det finnes fjernkontroller for det meste, og i følge Ole er ikke leddporten noe unntak.

– Ingen velger lås med nøkkel mer – alle vil ha portåpner, og du bør gå for en stillegående type. I tillegg anbefaler jeg en ekstra åpner du kan klipse på solskjermen. Da slipper du å fikle med nøklene mens du kjører.

Damenes inntog

Mennene bestemmer kanskje gadgets og mekanikken bak, men når det kommer til det som er synlig tar damene over.

– Og da har gjerne far i huset ikke noe han skulle sagt, humrer Ole.

– Damer er flinkere til å tenke mer helhetlig, garasjeporten er jo en del av fasaden på gårdsrommet. De etterspør også slette ledd som synes mindre. Det som er populært nå er at portene farge- og designmessig skal se ut som ytterdører, gjerne i grått eller sort og med små vinduer.

Ole forteller med stor iver at noen av damene som har kjøpt garasjeport av ham har kommet og vist bilder av den i ettertid.

– Portene ser veldig bra ut, så det er bra damene er på banen.

Montere selv? La heller fagfolk gjøre jobben!

En ting som fremdeles stort sett er mannens domene på hjemmebane er snekring. Du vil kanskje spare litt på å montere garasjeporten selv, men det kan bli dyrt i ettertid. Tenk deg nøye om, oppfordrer Ole.

– Vi anbefaler ikke at du gjør det hvis du ikke har gjort det før. Det er nemlig ikke alle åpninger som er nitti grader og i vater. Er garasjen skjev går det utover motoren i porten slik at den kan bli ødelagt. Skal porten stå i tretti år er det viktig at alt blir gjort riktig med en gang.

Nettopp derfor skal du gå til Carlsen Fritzøe når du skal ha ny garasjeport. Der finner du gode produkter og høy kompetanse som hjelper deg å ta de riktige valgene du blir fornøyd med.

– Her får du greie på hva som finnes på markedet, og du får tilpasset porten til din eksisterende garasje. Vi er serviceorienterte og hjelper til fra A til Å for å få det best mulig – og for at det skal gå lengst mulig tid til du gjør noe med dette igjen, smiler Ole før han avslutter:

– Det er derfor vi i Carlsen Fritzøe er her – for å hjelpe deg. Vi kan også hjelpe deg med å bygge ny garasje.

Publisert: 27. Jun 2014 | Kategori: Byggeprosjekter, Garasje, Tak og fasade